Financien & Boekhouding

Financieel beheer VvE

Het financieel beheer is een belangrijke pijler van het VvE beheer. Dit kan echter een zeer tijdrovende klus zijn. Het financiële VvE beheer uitbesteden aan een professionele VvE beheerder biedt uitkomst. Kompas VvE beheer verzorgt graag het beheer van de gehele financiële administratie van uw VvE. Een goed financieel beheer is namelijk onmisbaar om de VvE financieel gezond te krijgen én te houden.

Financieel beheer door Kompas VvE Beheer

Als bestuur wilt u dat de financiën binnen uw vereniging op orde zijn en op orde blijven. Maandelijkse VvE bijdragen die per jaar zo weinig mogelijk fluctueren en geen onverwachte kosten voor de leden. Bij Kompas VvE Beheer weten wij wat u van ons verwacht. Onze financiële medewerkers weten alles van goed financieel vastgoedbeheer en nemen u graag het werk uit handen.
Kompas VvE Beheer stelt samen met u de begrotingen op, denkt actief mee met kostenbesparingen en is alert op mogelijke problemen. Wij zorgen dat de boekhouding actueel is, zorgen dat eigenaren op tijd betalen en aan het eind van het jaar volgens de afspraken rapporteert.  Dit alles is altijd (digitaal) in te zien, wel zo transparant. Op die manier blijft uw VvE financieel gezond, niet alleen nu maar ook in de toekomst.

Heeft u al eens nagedacht over de volgende vragen?

– Weet u of uw huidige beheerder dubbele controles kent en dubbele autorisaties bij betalingen gebruikt?
– Heeft het financieel beheer bankrekeningen op naam van de VvE?
– Kan het reservefonds van uw VvE worden aangesloten op de meerjarenonderhoudsbegroting (MJOP)?
– Klopt de jaarlijkse reservering van het reservefonds van de VvE?

Dit zijn slechts enkele belangrijke zaken om te controleren binnen het financieel beheer van uw VvE. Kompas VvE Beheer zoekt dit graag voor u uit. Met het financieel beheer van Kompas VvE Beheer is de administratie van uw VvE altijd in orde en up-to-date. Wilt u meer weten wat wij voor uw VvE kunnen betekenen? Neem dan contact op.

“Een goede financiële administratie is een actieve samenwerking tussen beheerder, bestuur en kascommissie.”

Digitale transparante boekhouding

Een goede financiële administratie is een actieve samenwerking tussen beheerder, bestuur en kascommissie (intern of extern). Essentieel hierin is de Twinq software die wij gebruiken. Veel processen hebben wij geautomatiseerd, zoals de elektronische koppeling met de bank, waardoor de afschriften iedere dag worden verwerkt. Deze software zorgt ervoor dat u de administratie van uw VvE 24 uur per dag, 7 dagen in de week kunt volgen. Wij vinden het belangrijk dat bestuurders zelf te allen tijde inzicht hebben in de administratie van hun eigen VvE.

Als bestuurder heeft u de volledige leesrechten van de documenten. Ook heeft u als bestuur de mogelijkheid om facturen te accorderen of af te wijzen. Wij betalen geen facturen zonder goedkeuring van het bestuur. Dit vier-ogen principe voorkomt fouten en discussies achteraf. Het geeft de kascommissie ook meer inzicht en de ruimte om tussentijdse controles te houden.

Actief debiteurenbeheer

Wij zijn ons bewust van de risico’s die een VvE loopt als eigenaren niet (tijdig) betalen. Kompas VvE Beheer hecht daarom veel belang aan een actieve debiteurenbewaking. Dit zorgt ervoor dat de risico’s minimaal blijven. Kompas VvE Beheer verzorgt het incassobeheer voor uw VvE en treft, indien nodig, (rechts)maatregelen jegens de wanbetaler. Ons bewakingsproces verloopt deels automatisch, deels handmatig.

In de Twinq software die wij gebruiken zit een elektronische koppeling met een gerechtsdeurwaarder. Mocht één van de eigenaren onverhoopt niet aan de betalingsverplichting voldoen, dan voeren wij in samenwerking met de gerechtsdeurwaarder het incassobeheer uit conform het wettelijke incassobeleid.

Doordat wij op deze manier snel kunnen schakelen, beschermt dit zowel de VvE, als de betreffende eigenaar, omdat de schuld niet te ver oploopt. Het financieel beheer ziet toe op plannen, controleren en rapporteren.

Welke financieel administratieve werkzaamheden kan Kompas VvE Beheer voor uw VvE uitvoeren?

De werkzaamheden, die wij kunnen verzorgen voor de financiële administratie van uw VvE, zijn zeer divers. Afhankelijk van de situatie en wensen, kunt u denken aan:

– Bankrekeningen op naam van de vereniging van eigenaars.
– Dagelijks bijwerken van de dagboeken.
– Aansluiten van factuurstromen op onderliggende contracten, reparatieverzoeken,
schadeverwerking en andere opdrachten.
– Opstellen van de jaarrekening.
– Aansluiten van de MJOP (meerjarenonderhoudsbegroting) op de laatste stand van het reservefonds van de VvE.
– Incassobeheer.

Wilt u ook uw financieel administratieve beheer van uw VvE uitbesteden? Neem dan contact met ons en vraag een vrijblijvende offerte aan.